Én a paradicsomokkal vagyok

Egy végtelenül egyszerű, de nagyszerű módszert fogok bemutatni neked, mely segítségedre lehet abban, hogy fókuszáltabban tudj dolgozni, ugyanakkor odafigyelj a szünetekre is, hogy ne purcanj ki idő előtt. Kiválóan lehet vele megfelelő mederbe terelni a saját munkád. A környezeted felé is világosan tudod vele kommunikálni, hogy mikor tartasz szüneteket. Home office-ban életmentő tud lenni, ha nem egyedül dolgozol otthon. 🙂 Segít a komplexebb feladatokat, világos, könnyen lehatárolható részegységekre bontani. Fejlődsz egyidejűleg abban is, hogy jobban meg fogod tudni becsülni a visszatérő feladatok időigényét.

A Pomodoro technikát az olasz Francesco Cirollo találta fel, aki az egyetemi tanulmányai alatt alkalmazta ezt, annak érdekében, hogy le tudja bontani a feladatait apró, könnyen átlátható és kontrollálható időegységekre. Egy paradicsom formájú időzítőt használt az intervallumok mérésére, innen a név.

Módszer lényege

  1. Válassz ki egy feladatot, amivel foglalkozni szeretnél.
  2. Állíts be egy időzítőt 25 percre.
  3. Dolgozz csak a feladaton, koncentrálj kizárólag arra, amíg az időzítő meg nem szólal.
  4. A 25 perc leteltével tarts egy rövid, 5 perces szünetet.
  5. A pihit követően folytasd a munkát ismét 25 percig.
  6. 4 ilyen szekció után iktass be egy hosszabb, 15-30 perces szünetet.

Mondtam, hogy nem túl bonyolult, mégis azért csak összehozott belőle egy könyvet is a szerző, igaz, csak 160 oldalasat. 🙂

Szabd testre!

Figyeld magad és az első néhány próbálkozást követően egész nyugodtan alakítsd a kereteket a saját szájízed szerint. Nem kell az eredeti időkeretekhez tartani magad, ha számodra nem tűnik hatékonynak. Az alábbi kérdéseket tedd fel magadnak a testreszabáshoz:

  • Milyen időközönként lenne érdemes megállnom egy picit szünetet tartani?
  • Mennyi az a pihenési idő, ami még nem szakít ki túlzottan a flow-ból?
  • Mi kapcsol ki igazán a szünetekben?
  • Mikor érdemes egy nagyobb szünetet beiktatni?

Érdemes lehet a feladatokat szétdarabolni, hogy kb. beleférjenek egy intervallumba, mert ekkor úgy tudsz pihenőt tartani, hogy előtte lezártad az adott részegységet, amin dolgoztál, nem kell utána újra visszahangolódnod rá.

Én általában nem tartom nagyon merev szabályok között magam, inkább csak arra szoktam figyelni, hogy az egyes feladatok között, de legalább óránként mindig iktassak be egy olyan szünetet, amikor felállok picit a gép elől, kiszakítom magam ezáltal egy rövid időre a mókuskerékből. Ilyenkor pl. gyorsan elvégzek valami házimunkát, ez segít kikapcsolni. Régebben, amikor elkezdtem home office-ban dolgozni, azt vettem észre magamon, hogy mivel nincs semmi olyan külső tényező (pl. kollégák), ami vagy aki félbeszakítana, egyhuzamban simán ledolgoztam 2-3 órát is, viszont ez a nap későbbi részében jelentősen visszaütött, utána gyorsan jelentkezett az, hogy gyakorlatilag már a délelőtt során kinyírtam magam.

Vágj bele mihamarabb!

Ha nyitott vagy arra, hogy egy új, digitális eszközöket tanulj meg, akkor javaslom a Clockify nevű ingyenes böngésző alkalmazást. A módszer lényege pont az egyszerűségben rejlik, úgyhogy nem kell feltétlen túltolni, bőven elég lehet az is, ha a telefonodon beállítasz mindig egy időzítőt, persze csak miután repülőgép üzemmódba raktad, nehogy megzavarjanak közben. 🙂 A manuális megoldások híveinek ajánlom az alábbi időzítő beszerzését, még főzéshez is praktikus lehet, a család is örülni fog neki. 🙂

Mi van, ha megzavarnak közben?

Könnyen előfordulhat, hogy te már lelkesen használod a technikát, csak éppen a környezeted erről nem igazán akar tudomást venni. Mit tudsz ilyenkor tenni?

  • Kommunikáld, hogy éppen egy fontos feladatra fókuszálsz, jelezd mikor leszel legközelebb elérhető.
  • Később, ha napi rutinná válik a használata, kialakulnak majd azok a jellemző idősávok, amikor email-ekre válaszolsz vagy telefonon egyeztetsz. Még az is lehet, hogy sikerül erre rászoktatni másokat. 🙂
  • Ha pl. rendszeresen visszatérő “zavaró kollégával” állunk szemben, elmagyarázhatod neki, hogy mi ez a módszer és miért fontos neked, hogy betartsd. Még az is lehet, hogy ő is kedvet kap hozzá. 🙂
  • Ha pl. hívásod érkezik a fókuszált időszakban és tudod, hogy nem életbevágó, akkor hívd vissza, amikor szünetet tartasz vagy éppen iktass be egy olyan szekciót, amikor kizárólag az ad/hoc feladatokkal foglalkozol.
  • Ha egy tuti jó ötlet eszedbe jut, akkor írd fel valahová, majd térj vissza gyorsan a feladathoz. Ráérsz majd később megváltani vele a világot.

Fekete öves Pomodoro mestereknek

Ha már úgy érzed, hogy teljesen magadénak tudod a módszert és már 100%-ig testre szabtad, érdemes lehet az is megvizsgálni, hogy egy nap mennyi az a munkamennyiség (avagy Pomodoro szekció), melyet egészségesen, hosszú távon fenntartható módon elbírsz. Gyakorlatilag a fókuszált munkavégzéssel töltött idő adja ki a nettó (ténylegesen munkával töltött) napi munkaidődet. Nekem ez kb. napi 5,5 óra. Ha pár napig felé megyek, akkor már rövid távon érzem magamon, hogy itt most gond lesz. Ilyenkor beiktatok egy lazább munkanapot, jellemzően nekem ez a péntek. Általában a hétfő és a kedd, ami pedig picit durvábbra sikerül. 🙂 Bővebben itt írtam erről.

Énhatékony Vállalkozók Közössége

Oszd meg ismerőseiddel is!